Se ci capite qualcosa
Nu Alfa Romeo en Maserati de handen ineen hebben geslagen, lijken er mooie dingen te gaan gebeuren in Milaan, de thuisbasis van het merk met het "Cuore Sportivo". De liefhebbers zullen het nieuws met gejuich hebben ontvangen want de samenwerking zal het sportieve imago van Alfa Romeo zeker geen kwaad doen.
Het grote mysterie van de 159 GTA speelt zich onder de motorkap af. Het is namelijk nog niet duidelijk waar de keuze van Alfa Romeo op valt. Er zijn in principe twee opties: één ervan is dat de 3.2 liter V6 wordt voorzien van twee turbo's, waardoor het vermogen stijgt van 260 naar een slordige 350 pk. Andere wandelgangen reppen over dik 400 pk.
Er zit echter een nadeel aan deze variant. Vanwege het enorme koppel van dit blok (meer dan 650 Nm) is het moeilijk om hier een handgeschakelde bak aan te koppelen. Die kan de krachten niet aan of zou dusdanig aangepast moeten worden dat de kosten de pan uit zouden gieren. Dan komt Maserati om de hoek kijken. Die hebben (behalve een Cambiocorsa genaamde semi automaat) immers een fijne 4.2 liter V8 in het magazijn liggen.
En dat het niet onmogelijk is om een V8 in een middenklasser te bouwen, bewees Audi in 2002 met de S4. Mercedes volgde niet veel later met de C55 AMG en BMW monteert in de nieuwe M3 ook een achtpitter. De 184 kg wegende V8 van Maserati levert een vermogen van 400 pk bij 7000 tpm eb eeb koppel van 452 Nm bij 4500 tpm. Er gaan geruchten de ronde dat dit blok in de GTA zou worden opgepept naar 440 pk en 500 Nm.
Daarmee overtreft de 159 GTA zelfs de Audi RS4 (420 pk), om van de C55 AMG (367 pk) nog maar te zwijgen. Hoeveel paarden BMW uit de V8 in de M3 peutert, is nog niet duidelijk maar dat dit meer meer dan 400 zijn, lijdt geen twijfel. Om het gewicht van de GTA zo laag mogelijk te houden, maakt Alfa Romeo gebruik van koolstofvezel carroseriedelen. Dit zal de auto niet goedkoper maken, maar hij zou er zo'n 130 kg van afvallen.
De prestaties van de nieuwe GTA zullen hoe dan ook indrukwekkend zijn; de top zal dik boven de 250 km/h liggen en de 0-100 km/h sprint zal zeker niet meer dan 5,5 sec in beslag nemen. We verwachten dat de auto in 2007 z'n debuut maakt.
Het gaat op designgebied sowieso wel lekker met Alfa Romeo. Het is niet verkeerd wat het netvlies de laatste tijd te verwerken kreeg. De GT, de Brera, de 159, alledrie stonden ze bepaald niet achteraan toen de fraaie koetsen werden uitgedeeld. De pas geïntroduceerde 159 kreeg tot nu overwegende lovende kritieken, maar de fanatieke Alfisti moeten zich voorlopig tevreden stellen met de 260pk sterke V6 als top-motorisering. Er zijn ergere dingen te bedenken. Bovendien, de huidige 156 GTA - absolute topmodel doet het met 10 pk minder!
U voelt hem al aankomen; de nieuwe GTA, op basis van de 159, wordt een stuk heftiger dan het model dat 'ie vervangt. Een groot probleem van de 156 GTA was de tractie. Alle 250 pk's werden genadeloos losgelaten op de voowielen, wat uiteraard niet bevordelijk was voor een optimale acceleratie, laat staan strak bochtenwerk. Onderstuur was daarom ook onvermijdelijk. Dat gaat Alfa Romeo in ieder geval anders aanpakken bij de 159 GTA. De oplossing; vierwielaandrijving!
Net als bij de andere 200 pk plus-varianten van de 159 worden de aandrijfkrachten via een Torsen-differentieel over de vier wielen verdeeld. Alfa's systeem heet Q4 en dit kan maximaal 80 procent van het koppel naar de achterwielen loodsen. De normale verdeling over voor en achteras bedraagt 43/57, waardoor de GTA ondanks z'n vierwielaandrijvinf toch karaktertrekjes van een achterwielaandrijver zal hebben.
De ophanging van de 159 bestaat uit dubbele wishbones voor en een multilink-ophanging voor de achterwielen.